Κτήματα και ανοιχτοί χώροι κοινωνικών εκδηλώσεων (γάμοι, βαπτίσεις, πανηγύρια και άλλοι εορτασμοί) έχουν μπει στο μικροσκόπιο των ελεγκτών της ΑΑΔΕ το τελευταίο διάστημα προκειμένου να αποτρέψουν ή και να «χτυπήσουν» τη φοροδιαφυγή.
Ακολουθώντας την πεπατημένη της τελευταίας τριετίας και με «οδηγό» καταγγελίες, κριτικές- ακόμη και αξιολογήσεις- ελέγχουν την έκδοση παραστατικών και δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου αποκαλύπτεται εκτεταμένη φοροδιαφυγή, με το «μαύρο χρήμα» να μην λείπει από τον… χορό. Η Εφορία μάλιστα χρησιμοποιεί κάθε διαθέσιμο αλλά και κάθε ευφάνταστο μέσο για να αποκαλύψει φοροδιαφυγή και διακίνηση «μαύρου χρήματος».
Όσο και αν ηχεί παράδοξο, ακόμη και οι κριτικές και αξιολογήσεις που κάνουν οι φορολογούμενοι σε ηλεκτρονικά καταστήματα κι άλλες επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών που διαθέτουν ιστοσελίδες, λαμβάνονται σοβαρά υπόψη.
Όπως για παράδειγμα γίνεται ο έλεγχος της περιουσιακής κατάστασης– ακόμη και με βάση φωτογραφίες και αναρτήσεις πολιτών στο Facebook (από επώνυμους αλλά και ανώνυμους ), η Εφορία αξιοποιεί τώρα τις κριτικές που γίνονται για την παροχή υπηρεσιών, και με βάση αυτές αναζητεί πιθανές εστίες φοροδιαφυγής. Πρόσφορο έδαφος για ελέγχους αποτελούν οι εκδηλώσεις (γάμοι, βαφτίσια, εορτασμοί) και γενικότερα κάθε τύπου διοργανώσεις όπου μεγάλο μέρος των πληρωμών γίνεται με μετρητά και φυσικά χωρίς παραστατικά.
Το «εργαλείο» που χρειάζεται να διαθέτει η ΑΑΔΕ είναι ο χρόνος και ο τόπος των εκδηλώσεων, στοιχεία τα οποία στην πλειονότητα των περιπτώσεων αποκαλύπτονται από τους ίδιους τους συμμετέχοντες που… εκθέτουν κάθε λεπτομέρεια στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Στην πρώτη γραμμή των ελέγχων βρίσκονται αυτή την περίοδο και οι αγορές από ηλεκτρονικά καταστήματα, και άλλες πλατφόρμες συναλλαγών.
Πώς διενεργούνται οι έλεγχοι από την ΑΑΔΕ
Οι έλεγχοι της ΑΑΔΕ διενεργούνται στοχευμένα, έπειτα από συλλογή πληροφοριών που πραγματοποιείται μέσω ερευνών στο διαδίκτυο -και συγκεκριμένα σε μέσα κοινωνικής δικτύωσης και στην πλατφόρμα αναζήτησης πληροφοριών google- και κατόπιν διασταύρωσης με άλλες πληροφορίες που βρίσκονται ήδη στη διάθεση των φορολογικών αρχών ή προέρχονται από καταγγελίες καταναλωτών.
«Σαρώνουν» τα social media
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον έχουν για τους ελεγκτές σύμφωνα με την ΕΡΤ1, τα καταστήματα που δεν έχουν…φυσική παρουσία, αλλά πωλούν προϊόντα ή υπηρεσίες μέσω ιστοσελίδων που είναι ενταγμένες στο Facebook ή σε άλλα μέσα κοινωνικής δικτύωσης ή ακόμη και μέσω ιστοσελίδων που λειτουργούν αυτόνομα ως e-shop.
Όπως τονίζουν αρμόδιοι παράγοντες, η φοροδιαφυγή μέσω διαδικτύου παρουσιάζει έξαρση, και για αυτό το λόγο οι ελεγκτές «σαρώνουν» όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, ανιχνεύοντας υποθέσεις παράνομου πλουτισμού, με τη βοήθεια ειδικού αλγόριθμου που «τρέχει» συνδυαστικές διασταυρώσεις.
Την κατάσταση θα διευκολύνει νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών με τις νέες υποχρεώσεις που θα έχουν βάσει Κοινοτικής Οδηγίας όσοι δραστηριοποιούνται σε ψηφιακές πλατφόρμες. Το νομοσχέδιο βγαίνει σήμερα από την δημόσια διαβούλευση για να πάρει το δρόμο προς την βουλή και προβλέπει βαριές καμπάνες έως 500.000 ευρώ σε ελληνικές και ξένες πλατφόρμες με αναστολή λειτουργίας στην Ελλάδα για αυτές που δεν θα παρέχουν στοιχεία για τους στοχευμένους ελέγχους που πραγματοποιεί η ΑΑΔΕ.